Pälsinvasion!


Fendi, ett av modehusen som satsar på päls.
Bild: AP (Lånad av Aftonbladet)

Okej. Nu kan det bli strid här. Pälsen är återigen brännhet i modevärlden. Frågan är om Sverige är redo? Weeklyredaktionen har givetvis analyserat saken och kommit fram till följande:

Det finns tre kategorier av människor,

1. Rå-pälshatare. Ni vet de där som går med plakat utanför visningar och som föredrar syntetskor framför skinn. Och ofta är veganer, vegetarianer, multi-mano-vegetarianer eller nåt...

2. Pälshatare rätt och slätt. Här finner vi de som vägrar använda päls, second hand eller ej, på grund av att de tycker att det är fullständigt vansinnigt att plåga djur för sin egen fåfängas skull.

3. Fegisarna är de som vill bära päls men inte vågar på grund av rädsla för ovan nämnda personer. Ibland säger de lite försiktigt "Nja... helst inte... men är det second hand så..." på frågan om de skulle kunna tänka sig att bära päls. Ibland, när tillfället så kräver, svarar de blankt nej på samma fråga.

4. Blondinbella-typen! Det är de som svarar "ja" lika självklart som om man hade frågat om de brukar ha trosor på sig när det går till jobbet. Säga vad man vill men rakryggade är de. Och ärliga.

Nu undrar vi givetvis vilken typ av läsare vi har här på Weekly. (Ja vi gillar att placera er i fack) Vad tycker ni om att bära äkta päls? Finns det någon som helst ursäkt för att göra det?
 

Kommentarer
Postat av: Madde

tillhör grupp 2 :)

2008-11-03 @ 21:13:01
Postat av: eelinw

hm, vet inte vilken grupp jag tillhör, kanske 2.. men jag hatar inte själva användandet av päls, jag tycker helt enkelt inte att det är särskilt snyggt och smickrande. så var det med den saken!



förresten, heja weekly, kalasblogg!



2008-11-03 @ 21:55:59
URL: http://eelinw.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag tänkte på det här igår kväll. Hur skiljer sig pälstillverkning mot tillverkning av skinnskor, väskor etc? Jag antar att jag kan googla det, men jag vågar inte. Jag kan inte glömma hemska saker jag ser och hör. Är det någon som kan förklara skillnaden i någorlunda milda termer så jag inte behöver gå runt och vara illamående?

2008-11-03 @ 21:59:53
URL: http://miramis.org
Postat av: emeliecarin

Jag är väl en 2 då.

2008-11-03 @ 23:03:23
URL: http://emeliecarin.blogg.se/
Postat av: Sofi

Jag är en mix av 3 & 4. Jag tycker det är snyggt med päls, jag har ett par själv, men, de är inhandlade secondhand (färvisso är 90% av min garderob second hand). Jag stödjer inte nytillverkning av päls, men jag dömer ingen heller. Jag har även skinnjackor, skor & väskor. Och jag äter kött (ibland).

2008-11-03 @ 23:27:51
URL: http://itchyfeetbysofi.blogspot.com
Postat av: Tina.

Pälshatare rätt & slätt. Jag tycker att det är helt otroligt hemskt att föda upp djut för enbart deras päls. Ett ämne som gör mig väldigt upprörd..

2008-11-03 @ 23:28:15
URL: http://www.tinalinatiny.blogspot.com
Postat av: Tina.

Emma - det stora skillnaden mellan att bära päls, eller att använda skinnjackor/skinnskor eller liknande är att den typen av skinn oftast kommer ifrån djur där man använt sig av mer en just bara skinnet. Man har alltså exempelvis använt köttet som mat. Hoppas du blev något klokare av dessa ord, & att jag inte skrämt dig på något sätt :)

2008-11-03 @ 23:32:17
URL: http://www.tinalinatiny.blogspot.com
Postat av: Anonym

En fråga jag ställer mig är varför det anses ok att döda djur för att äta dem+bära alternativt bara äta, men ej bara bära? Själv försöker jag äta mindre kött eftersom den industrin är rent av vidrig, men skulle inte ha några problem med att bära en second hand-päls.

2008-11-03 @ 23:42:21
Postat av: Stina

En fråga jag ställer mig är varför det anses ok att döda djur för att äta dem+bära alternativt bara äta, men ej bara bära? Själv försöker jag äta mindre kött eftersom den industrin är rent av vidrig, men skulle inte ha några problem med att bära en second hand-päls.

2008-11-03 @ 23:42:54
URL: http://rubia.se
Postat av: Stina

Det blir alltså en mix av 3+4 för mig! :)

2008-11-03 @ 23:43:54
URL: http://rubia.se
Postat av: Agnes

Det är ju ingen skillnad på att äta ett djur eller att ha på sig det.

2008-11-04 @ 19:47:02
Postat av: Anonym

Inte helt rakryggad 4:a.

2008-11-04 @ 22:13:20
Postat av: Sussi

Pälshatare rätt och slätt. Försöker även att undvika skinn och allt som kommer från djur.

2008-11-04 @ 23:05:34
URL: http://lavica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0