Sanningen om Hotspot-Karolina


Vi ställde fem snabba till Hotspot-Karolina:

1. Om du får bestämma... mulliga, smala eller size zero-modeller?

Jag vill inte säga antingen eller. Självklart uppmuntrar jag inte självsvält eller sjuka ideal men alla som är smala är faktiskt inte anorektiska... Beroende på vilket typ av jobb det är och i vilket medie det ska publiceras/visas tycker jag att man ska anpassa sig och använda modeller av olika storlek/stil/etnicitet som passar för just det ändamålet.


2. En stor blogg du inte läser? Varför?

Själv har jag ytterst begränsat med tid att läsa bloggar (tyvärr) så jag läser ingen av de största som Engla, Kenza, Blondinbella. Jag väljer att fokusera på de bloggar som främst handlar om mode och som jag tycker utvecklar mig inom det området. Det blir allt fler internationella bloggar på favoritlistan.


3. Om du inte var stylist och modejournalist, vad skulle du då arbeta som?
Jag har fil kand i medie- och kommunikationsvetenskap och i svenska. Innan jag började jobba med mode jobbade jag med PR och marknadsföring så det är troligtvis vad jag skulle jobba med än idag om jag inte trillat in på mode.


4. Hur mycket shoppar du kläder för varje månad?

Tråkigt svar men det varierar verkligen. Det kan på allvar gå två månader utan att jag köper en grej men sen blir det rea och då kan jag investera i kanske fem saker som tillsammans kostar 10 000. Över ett år skulle jag tippa att det kanske blir drygt 3000/månad. Inga absurda mängder med andra ord.


5. Ditt bästa stiltips?

Jag har många... Anpassa kläder efter din egen kropp. Gå på magkänsla. Inspireras är en sak kopiera en annan, jag föredrar det tidigare. Satsa på kvalitet framför kvantitet.

Jaha... då förstår vi plötsligt varför Karolina skriver så förbaskat bra... och så ställer vi oss frågan om vem vår superbloggares utländska modebloggsidoler är..? Det måste vi ta reda på. Återkommer i saken...



Kommentarer
Postat av: Moa

Fråga henne gärna hur hon kan titulera sig journalist? En fler års lång utbildning som jag knappast tror hon har på sitt cv. Skribent kanske passar bättre?

2009-01-06 @ 13:10:53
Postat av: hotspot

Moa: Nej jag har inte gått på journalisthögskolan men jag har läst många kurser som ingår i en journalistutbildning på Stockholms universitet. Min sammanlagda studie är betydligt längre än en journalistutbildning. Det är väldigt många som jobbar som journalister som saknar utbildning för det (både inom magasinbranschen men även inom dagspress). Journalistyrket är inte som läkaryrket, det kräver ingen officiell skolning eller licens för att utföras.

2009-01-06 @ 16:17:31
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Emma

Kul!

2009-01-06 @ 16:35:57
URL: http://emmmis.blogg.se/
Postat av: Mikael Harmander

Även jag har för ett tag sedan på min blogg ställt Hotspot mot väggen, Då gällde frågan hennes favoritvin. Länk enligt nedan:



http://vingligt.webblogg.se/2007/march/vin-enligt-hotspot-karolina-skande.html



2009-01-06 @ 20:14:08
URL: http://vingligt.webblogg.se/
Postat av: Lotta

Nej, man behöver verkligen inte en flera år lång journalistutbildning för att jobba som journalist. Jag har jobbat som journalist i 15 år, mest med nyheter, och har gått en ettårig journalistutbildning på folkhögskola. Jag känner många journalister som inte ens har gjort det och är jätteduktiga. Att vara nyfiken och allmänbildad som till exempel Hotspot är, är de viktigaste egenskaperna om man ska jobba som journalist vare sig man har noll eller flera års journalistutbildning.

2009-01-06 @ 23:37:17
Postat av: Jennifer

Hotspot herself is one hot mama, med eller utan journalistutbildning.

2009-01-07 @ 19:30:00
URL: http://jennnifers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0