Det ena eller det andra


Foto: Kalla fakta
Foto: Kalla Fakta, TV 4

Jaha. Är det inte det ena så är det det andra. Först får vi veta att merinofåren misshandlas för att vi ska få fina kläder. Och som om inte det vore nog visade Kalla Fakta igår hur man på, ett för djuren mycket plågsamt sätt, levandeplockar gäss och änder för att vi ska få dun till täcken och jackor. Vad blir nästa grej? Är det så att det faktiskt sker sånt här lite här och där, inom fler industrier. Och vad ska vi som konsumenter göra nu då? Slänga våra dunjackor? Vägra köpa nya? Vad kommer ni göra kära läsare?

Kommentarer
Postat av: Att ha det gott

Jag måste erkänna att jag skäms Har aldrg tänkt på hur dunen plockas

i fortsättningen kommer jag att göra det

2009-02-02 @ 08:57:14
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: jannike

har aldrig tänkt på det förut men nu ska jag fråga/läsa vid dunköp!

2009-02-02 @ 10:44:01
URL: http://jannikejd.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Vi konsumenter handlar i godan tro av företag som hävdar att de står för än det ena, än det andra. Men om sedan företagen i sin tur blir lurade, who's to blame then?

Det som dock är bra med dessa reportage är att företagen tvingas att granska sin varukedja än mer. För visst kan det vara så att de blundar för problemen ända tills dess att de uppmärksammas och därmed också ger dålig publicitet. I slutändan handlar allt om pengar och vinst.

2009-02-02 @ 16:18:32
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Stina

Man är väl lite naiv som inte tro att folk kan vara så grymma mot djur. Och förvånas varje gång. Jag klarar inte av att se sådana där program.

2009-02-03 @ 12:27:09
URL: http://rubia.se
Postat av: Emma

Jag tycker inte man kan skylla på att företaget säger sig ta socialt ansvar och att man därför litar på det. Man har en skyldighet som en "bra" konsument att göra lite efterforskningar och ifrågasätta vad företagen själva går ut med. I grund och botten är det förtjänsten som är viktig för dem. Man kan påverka som konsument, under senare år har CSR och att "vara grön" blivit väldigt på tapeten hos företag, framförallt multinationella som ofta får skit och granskas under lupp. Men klart man inte kan kolla upp allt och tänka på allt, världen är alldeles för stor för det. Men alla kan göra något=) Åhlens slängde tydligen ut alla sina dunprodukter igår, jag kommer inte slänga min dunjacka som är köpt för ett par år sedan men däremot inte köpa någon ny eller andra produkter med dun.

2009-02-03 @ 14:36:03
URL: http://emmakatarinasofia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0