Flickor bör inte ha rosa

Tydligen är det inte bra att små flickor bär rosa eftersom det förstärker gamla könsroller. Men jag kan inte riktigt förstå problemet. Särskilt inte eftersom det i feministgrupper applåderas och framhävs när en liten pojke har rosa. Vari ligger skillnaden? Kanske är det betraktaren det är fel på, som lägger ett visst könsvärde i färgen? Jag har själv inte rosa på mig särskilt ofta och ändå är det jag som lagar mat varenda dag. Eller, ibland har jag rosa på mig men det är jag som sköter det tekniska hemma.
Vad tycker ni - är en färg rätt eller fel beroende på vem som bär den?


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag blir så irriterad på kommentarer som den hos Engla. Könsroller sitter inte i färgerna utan hur man uppfostrar sitt barn! Och om Engla hade haft en son och klätt honom i blått etc hade ingen klagat och gnällt. Det finns viktigare saker i jämställdhetskampen att bry sig om än färger. Personen som gnällde hos Engla kan ju till exempel sluta hacka på andra tjejer och göra något vettigt istället. Åh, jag blir faktiskt sur över sånt här.

2008-10-28 @ 08:51:55
URL: http://miramis.org
Postat av: Maja

Färgen är bara färgen. Vår 6-åring har nu börjat sätta känslor på färger. Ska vi då styra upp det också, eller bara låta det vara för var det är?! Period, experiment, upptäckter... Vad spelar det för roll vad man har för färg på sig eller kring sig? Jag gick ofta klädd i gult, rött, brunt (född '77 så det är väl modet som styr också), men jag älskade rosa. Det har gjort mig varken mer eller mindre tjejig. Färg har inte påverkat mig alls. Det beror på uppfostran, miljön, människorna kring en. Tycker det här med jämställdhet och allt vad det är man ska peka på, går lite för långt.

2008-10-28 @ 09:46:59
URL: http://somaja.blogspot.com
Postat av: Miss Muffin

Hur kan jämställdheten gå för långt? Är det när det blir för rättvist?

Jag förstår inte problemet med att greppa att det inte bara handlar om färgen. Med en färg kommer en massa konnotationer på köpet. En färg i sig är inget konstigt. Det handlar ju om vilka saker vi förknippar med dem.

2008-10-28 @ 10:56:03
URL: http://tougher-than-the-rest.blogspot.com
Postat av: Emma

Jo visst, jag förstår vad du menar Miss Muffin, men samtidigt verkar det ju knäppt att man inte får klä sitt barn i rosa för att alla då tror att man automatiskt behandlar flickan enbart som en liten söt docka. Min mamma uppfostrade inte mig och mina systrar alls "tjejigt" men visst hade vi klänningar (i olika färger) men idag har jag egna åsikter om både färger och jämställdhet. Är det inte viktigare att försöka bryta gamla mönster och lära barnen att man kan klä sig i vad som helst och att manligt och kvinnligt inte bara är något hemskt som ska utplånas så att allt bara är neutralt neutralt neutralt?

2008-10-28 @ 13:02:29
URL: http://miramis.org
Postat av: Helena

JAg tyckte det var värre att folk kommenterade "vilken söt liten docka", som om barnet inte är en person utan bbara en söt sak som ska beundras.

2008-10-28 @ 18:06:09
Postat av: Maria N

Allt som är förknippat med det som är traditionellt kvinnligt såsom rosa, pyssel, sömnad, stickning mm mm är "fel" enligt dagens norm. Allt som är förknippat med traditionellt manligt såsom mörka färger, teknik, träslöjd är "rätt". En flicka som kallas pojkflicka är idealet. En flickpojke är något skamligt. Ser ni inte att vi sänker vårt eget kön, reducerar det till ett lyte? den manliga normen är det enda rätta....

2008-10-29 @ 21:58:01
Postat av: Himeko

Ska man kolla på riktigt gamla könsroller så var rosa en manlig färg och små flickor skulle ha lugna och sedesamma färger som tex ljusblått.

Bättre så att alla får bära de färger som klär dem och som de trivs i.

2008-10-29 @ 22:25:21
URL: http://himeko.bloggagratis.se
Postat av: Kajsa

Ofta ett rött hus skulle vara ett kvinnligt hus och ett blått skulle vara manligt. Hoho. Kan ingen bara bestämma att färg är någonting som inte bör blandas in hos oss vanliga dödliga?

2008-10-29 @ 22:35:58
URL: http://libertyavenue.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0